torsdag 5. februar 2009

Er denne sunn?

Jeg grøsser når jeg får det spørsmålet. Jeg får lyst til å si "jada, spis den der en hel dag så får du se hva resultatet blir"

Sunt kosthold, sunn trening, sunn livsstil.. hva er det egentlig?

Jeg foretrekker heller "riktig". Man spiser og trener etter et opplegg som fungerer, og føles riktig for deg og kroppen din, både før, etter og under trening. Jeg har ligget på 40-60gram karbo daglig i en mnd, der jeg kun fikk karbo fra grønnsaker og frukt.  Jeg dreit meg ut en lørdag (spisedag) ved å hive inn 5 kakestykker pr kake, og dermed fikk et karbosjokk 2 dager senere. Nei, det var lite gøy, derfor gjør jeg det aldri igjen. Jeg lærte noe.

Selv om jeg utenom det fungerte både på skolen, til hverdags og likevel klarte å kjøre hardt på trening er det ikke sikkert det fungerer for alle.

Å kalle noe sunt blir som å gre alle over en og samme kam. Noen kan spise hva de vil, trene noen ganger i mnd og likevel ikke gå opp i vekt. De er glade og trives og er heller ikke offer for stadig sykdom eller dårlig helse pga de foretrekker nachos med ost fremfor en skål med brokkoli. Så lenge den personen trives og ikke har noen planer om å rekke bussen hvis de plutselig må spurte grunnet dens dårlige kondisjon, er dette sunt for denne personen, men ikke riktig.

Riktig ville vært å hive inn en porsjon grønnsaker istedet for nachosen, 2-3 kondisjonsøkter i uken og eventuelt en styrkeøkt eller to som gikk over hele kroppen.

I løpet av en mnd og en uke har jeg ikke gått noe ned i vekt, men jeg ser det i speilet og jeg ser det på meg selv. 

Jeg ser musklene defineres, blodårene stikker ut og jeg er både sterkere og bedre(og brunere, hihi^^) enn for en mnd siden

For å konkludere dette, det er ingenting som heter "sunnhet", men hva som er riktig for deg både i kostholdet ditt og treningopplegget ditt.

Spise bra og tren hardt, og slutt å syt om hva som er sunt og ikke, hvertfall ikke spør meg igjen, da hiver jeg en hantel på deg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Synes du er inspirerende som klarer alt som har med skole å gjøre i tillegg til trening/deff.

Jeg lurer egentlig på hva planen din er videre. Hvor lenge har du igjen av deffen? Skal du prøve deg i ein konkurranse etterpå, eller skal du tilbake til normalt kosthold og fortsette treningen for å bli "større"?

Dårlig formulerte spørsmål, men takker for svar :)

Therese sa...

Takk for det! Hadde jeg hatt jobb i tillegg hadde jeg vært wonderwoman :D

Jeg har en fast plan å deffe helt til bursdagen minn i slutten av mars, da jeg skal spise sjokoladekake til frokost! Jeg kommer nok aldri til å klare å gå tilbake til "spise hva jeg vil, når jeg vil", men jeg kommer nok heller ikke til å deffe i en evighet.
Jeg kommer nok til å fortsette emd et godt kosthold og bra trening frem og over sommeren, for så å prøve meg på litt bygging til vinteren igjen, for så å deffe osv..

Det endelige målet er å stille på scenen en gang, men regner ikke med at det blir før om en 5 års tid.

Håper jeg svarte på det du lurte på, ellers er det bare å spørre mer!:)

Anonym sa...

Takk for svar, ser frem til å følge med hvordan det går med deg videre :)

Therese sa...

Takk for det! Og det er bare å spørre om det er noe du/dere lurer på:)