mandag 16. februar 2009

Fy faen du boler ass!!

Jeg er så sinnsykt LEI av å bli misforstått! 

Selv om jeg har mer muskler enn en gjennomsnittlig jente og trener mer strukturert og har mer peiling enn de fleste (uten å bli selvopptatt) så får jeg som regel høre at jeg enten boler, eller MÅ drive med bodybulding.

Igjen, forskjellen på BUILDING og FITNESS.

"Anabole steroider er syntetiske steroidhormoner, derivater (etterligninger) av testosteron, det mannlige kjønnshormonet. Anabole steroider har fremfor alt to effekter; en anabol (vevsoppbyggende) og en androgen (mannliggjørende) effekt. De bygger opp muskulaturen ved stimulering av muskelproteiner i kroppen"

Anabole steroider entrer blodet og binder seg til de androgene reseptorene og blir med inn i cellen. Her endrer de cellens funksjon. Proteinsyntesen stimuleres til økt aktivitet, samtidig synes det som at nitrogenopptaket i cellen øker. Den økte aktiviteten i proteinsyntesen vil bidra til den anabolske effekten som er ønskelig ved bruk av anabole steroider. Man kan si at det brukes som en simulator for veksthormoner for å øke muskelvolumet. Anabole steroider synes også å hemme det katabolske hormonet kortisol, noe som også bidrar til økt muskelvekst. All bruk av anabole steroider uten at det er foreskrevet av lege, regnes som misbruk, og kan være farlig. Anabole steroider hemmer hormonet gonadotropin som regulerer naturlig produksjon av testosteron. Etter bruk av anabole steroider vil pasienten ha for lite testosteron med redusert potens over en periode som resultat.

-Dette vil altså si at å bruke bol er som å rett og slett jukse, med faktiske alvorlige konsekvenser som følger av langvarig bruk. Dere tenker sikkert "ja, men bare å bruke det litt går jo bra", ja, det gjør sikkert det. Men det sier de som tar sin første røyk også.

http://no.wikipedia.org/wiki/Anabole_steroider

– Det er ganske mange som bruker doping i Norge i dag, men akkurat hvor mange vet vi ikke. Anslagene varierer fra to til tretten prosent av alle menn som trener på helsestudio. Det vi derimot har en god del kunnskap om er hvem det er som doper seg. De store brukermassene finner vi i helsestudiomiljøene, som ofte tangerer inn mot kroppsbygging og fitness-miljøet. Det er gjerne unge gutter som tyr til dopingmidler, for å forme kroppen, og brukerne blir stadig yngre. Den yngste jeg har hørt om, som har prøvd anabole steroid, var en gut på 13 år. Det er og ett av de største problemene med doping: at så mange unge mennesker bruker det. De er mer sårbare for bivirkninger, både mentalt og fysisk.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=166

Det er veldig lett for utenforstående å si til hvem som helst at de driver med bol hvis de nettopp har begynt å trene og endre livsstil. Grunnen til dette er at de som nettopp har begynt å trene, og spesielt styrke, har en helt sinnsyk fremgang! Det er helt normalt, og selv om jeg har trent en stund, så har jeg aldri trent så mye styrke som nå eller på dette nivået, så jeg har økt fremgang i både styrke og volum. I tillegg er det "mistenkelig" med alle disse kosttilskuddene. Som regel mener jeg at de mest "fancy" er unødvendig og kun for de som er spesielt intressert og er på et veldig høyt nivå, og selvsagt har for mye penger som de ikke vil bruke på annet. 

Et bra kosthold i tillegg til strukturert og disiplinert trening over lengre tid er oppskriften på drømmekroppen. Du kan selvfølgelig supplere med kosttilskudd som kreatin, proteinpulver, gainer osv, men det er ikke "nødvendig".

Hva i all verden er det som får dere til å "påstå" at jeg driver med "bol"?!

8 kommentarer:

Pinglo sa...

Du har flere kategorier, eller persontyper, om du vil, som er tilbøyelig til å gjøre sånt:

1) Du blir sterkere fortere enn jeg klarer, ergo jukser du
2) Jeg er en idiot, og bortkastet oksygen, og bruker fritiden min til å slenge rundt med dopinganklager (slike gjør forøvrig også gjerne mye annet dumt)
3) Jeg bruker selv, og antar automatisk at da gjør alle andre det også
4) Jeg har ikke snøring på hva som foregår på et treningssenter, og antar alle i treningsstudio bruker steroider

sånn ca, når man først var i gang å generalisere ;)

Ville seriøst ikke tatt det så tungt. Blir for slitsomt å skulle forholde seg til alt mulig tull ubrukelige mennesker gjør. Forøvrig er du jo såpass ung, så hvis dette kommer fra folk i din egen aldersgruppe, går det jo gjerne på ren uvitenhet, fordi ikke så mange har satt seg inn i ting i den alderen..

Therese sa...

Hehe ja..
Grunnen til innlegget er at jeg ikke gidder misforståelse og at jeg må si det samme på nytt og legge opp fakta og sånt hele tiden, derfor har jeg et innlegg å refere til, med håndfaste fakta:)

Det går ikke inn på meg, tvert imot. Jeg gidder bare ikke si det samme om, og OM igjen! ;)

Pinglo sa...

Fair enough. Man har bedre ting å bruke tiden på enn å gjenta det opplagte i det kjedsommelige ;)

Therese sa...

Precis! :)

Thale sa...

enig med Pinglo. ikke noe å bruke tid og krefter på. isteden kan vi trimme magemusklene av å le av alle gullkornene vi får servert!

Anonym sa...

Begge deler er jo stygt uansett...

Kjartan sa...

Gode gamle Janteloven.. vi må heve oss over det!

Hvem er utøveren i bilde 2 i dette innlegget?

Mvh

Kjartan

Therese sa...

Kjartan: Det er Valerie Waugaman. Egentlig bare random for meg, søkte bare på body fitness på google og det var det "beste" bildet som kom opp. Har vanligvis brukt Kristine Weber som illustasjon, men tenke å variere litt.. :P