fredag 3. oktober 2008

Fredag

Velvel.. dagene har stort sett gått i ett, vært lenge oppe, sovet til sent på dagen (stått opp tidlig noen ganger..) trent lite og prøvd så godt jeg kan å få mest mulig ut av ferien.
På onsdag kom jeg meg på fest, kan ikke si det var det helt store, men bedre enn å være hjemme med mamma og pappa :P
I går gikk timene som minutter, og mr x stakk innom på "formiddagen", yeah right (7 tiden :P).

I dag kom jeg meg opp før 12, og ut av døra med tights og joggesko og skulle jogge meg en tur. Kondis, hvor er duu?


Off, det gikk greit, men jeg vil nok skylde på mandlene som tar opp plassen i halsen slik at jeg ikke får pustet ordentlig. Nå er det bare 2 uker igjen.. Ö

Jeg har funnet ut hva som er galt med pcen min da.. en pc fyr kom og så på den mens jeg sto i dusjen, litt pinlig å stå å snakke om hva som skjedde og gi ut passordet gjennom døra..
Uansett.. sjermkortet mitt har bent opp xD ...fordii det er SYKT mye støv bak der:P
Folkens, tørk støv på pcene deres hvis dere vil la de leve!

Tilbake til trening og auau..
I tillegg har vi knærne mine, som de som kjenner meg vet, så er jeg plattfot, og har derfor fått noe som heter PFSS - patellofemoral smertesyndrom (patello som i kneskål, femoral-femur som i lårbein og smerte som i au, og syndrom som i at det ikke er noen sykdom eller en skade, det er bare sånn det er..)

Spesielt intresserte kan lese mer om det her; http://www.loplabbet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=156&Itemid=756

Jeg blir faktisk ganske irritert på folk som er plaget med pfss, og ikke gidder å gjøre noe med det! Jeg hadde problemer med det i 2 år, og gikk til utallige leger, fysioterapeuter og kiropraktorer. Også etter 5 minutter hos fysioterapauten til Vålerenga, Morten Gåskjønsli, så var den saken oppklart!
Jeg måtte begynne å gå på nytt, altså "løfte" opp innsiden av foten slik at det blir som en normal fot, og da blir kneet og hoftene, ryggen og alt oppover rettet opp og du får en annen belastning. Man kan få problemer med en gang man har begynt å rette seg opp, men det går seg til..
Dette gjelder knebøy også, ha en vekt eller en opphøyning bak helen! Det hjelper slik at knærne ikke faller innover. Etter en kontrolltime hos Morten hadde jeg fått mer definerte muskler og senene rundt kneet var mye mindre stresset.
Så har du problemer med knærne og tror det kan skyldes pfss, så hør på en som har greie på det. Det går faktisk ikke over av seg selv, det blir bare værre ;)

4 kommentarer:

TatjanaErdal sa...

Detta var ikke retta mot meg da. hehe. men tingen er T, jeg har andre skader også som gjør at jeg ikke bare kan rette meg opp slik som du har gjort, jeghar korsbånd som vokser feil vei derfor går det ikke. men men, Thats life! jeg har blitt så vant til det alikevel at det plager meg ikke så mye nå lengere. :D Hva skal du ikveld foresten?

Therese sa...

hehe, nei, men jeg ser alltid folk som går så føkka og klager over at de har problemer med knær og rygg osv..

Tja, har ingen planer..:P

Anonym sa...

men d e ikke alle som har d samme som deg da:P no e d søndag forresten.. opp å atå opp å skriv:)korsen d gikk med mr x?:P

Therese sa...

neida, men det henger ofte sammen;)

hehe, innlegg kommer senere i dag ;)